De Wolk (2)

Zo, mijn eerste echte bericht.

Teunis schreef al eerder over de wolkenwaterval die op sommige dagen, vooral als er een stevige bries uit het noordoosten staat, over de bergkam Cumbre Nueva stroomt.

Tijdens een mooie maar zware wandeling, van  het bezoekerscentrum bij El Paso naar de Refugio de la Punta de los Roques hoog in de bergen, hebben we op drie momenten een filmpje gemaakt. Op de filmpjes zie je de wolkenwaterval mooi vanaf drie heel verschillende perspectieven.

Het eerste filmpje is gemaakt langs de weg van het bezoekerscentrum naar het uitzichtpunt Cumbrecita. Je staat hier middenin de velden (op 850m hoogte) en kijkt vanaf het westen richting de bergkam in het oosten. Je kunt goed horen dat er een stevige bries stond 😉

In het tweede filmpje hebben we een flinke klim achter de rug, langs de Ermita de la Virgen del Pino tegen de bergkamp op naar het uitzichtpunt Reventon (op 1400m hoogte). Op het filmpje kijk je naar het noorden en zie je de wolken van rechts (oost) naar links (west) over de kam trekken.

In het derde filmpje hebben we weer een flinke klim achter de rug en kijken we vanaf de refugio (2050m hoogte) richting het zuiden van boven af op de bergkam. Hier zie je pas echt goed hoe de wolken met de wind mee van links (oost) naar rechts (west) over de bergkam ‘stromen’. Hoog in de bergen was het trouwens vrijwel windstil…

Aan de oostkant van het eiland (links op derde het filmpje) stuwt de oostenwind vochtige lucht omhoog tegen de kam. De lucht stijgt en koelt af, en hierdoor consenseert het vocht tot wolken. Als de lucht en wolken hoog genoeg zijn opgestuwd dan stromen ze over de bergkam heen, net zoals een vol stuwmeer over de rand zal stromen. Als de lucht over de bergkam heen is gestroomd naar het westen (rechts op het filmpje) daalt ze weer en warmt ze weer op. Het vocht verdampt weer en de wolken lossen weer op.

Omdat de wind op La Palma overwegend uit het oosten komt, is de oostkant daarom vaak bewolkt terwijl de westkant zonnig is. Zorg dus dat je je vakantiehuisje in het westen boekt 😉 En verder is het de moeite waard om op dagen met een harde bries uit het oosten te gaan kijken in de buurt van El Paso.

Tot slot een kaartje met wandeling en de lokaties waar de drie filmpjes zijn gemaakt.

De wolk 2  GPX

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) (m)
Geen hoogte gegevens
Hoogteverlies: Geen gegevens
Tijdsduur: Geen gegevens

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *